Friday, April 24, 2009

Nikmat Kehilangan..

Anda pernah kehilangan ?. Kehilangan apa sahaja. Rasanya sebagai manusia normal, kehilangan adalah suatu elemen penting dalam kehidupan kita, menjadikan hidup kita bukan sahaja kelihatan lengkap sebagai mana insan biasa, tetapi lebih dari itu ‘kehilangan’ menjadikan kita manusia yang punya ‘rasa’ terhadap sesuatu. Bukankah ‘kehilangan’ ini yang memberi rasa pada emosi kita.

Ada dikalangan kita yang mungkin pernah ‘kehilangan’ sesuatu barang, berharga! Atau mungkin sesuatu yang teristimewa!. Kehilangan rantai emas, jam tangan, pen, telefon bimbit, baju atau apa sahaja. Rasa ‘kehilangan’ sesuatu barang sebegini cenderung memberikan kita pengalaman emosi yang kurang enak, pastinya….ya Pak!.
Namun nikmat kehilangan barangan sebegini kurang dirasai, apatah lagi jika barangan yang hilang itu mampu diganti dengan sesuatu yang jauh lebih baik dariada barangan yang hilang itu. Kesan emosinya juga tidaklah mengambil masa yang lama.
Bagaimana pula nikmat kehilangan pekerjaan?. Mahqamnya, kelihatan lebih tinggi dari nikmat kehilangan sesuatu barang. Mutakhir ini, kesan rempuhan kegawatan ekonomi global, memungkinkan ramai yang sedang mengalami nikmat kehilangan jenis ini. Ya….pastinya, kesan emosinya jauh lebih ‘enggak enak’. Apatah lagi jika selama ini kita menjalani dan menikmati kehidupan kita dengan cukup mewah atau kurang mengalami kepayahan, jauh sekali rasa keperitan.
Nikmat kehilangan sebegini akan lebih terasa apabila apa yang ada dahulu………kini sudah tiada!. Nikmat kehilangannya, mungkin seenak masakan 3 rasa. Manis ada, masam ada, pedas ada………aduh!. Kesan emosinya……mungkin sehingga ‘menjilat jari’ ( bahasa KFCnya! ). Bagaimana pula kita menterjemahkan nikmat kehilangan orang tersayang, nikmat kehilangan hati budi, nikmat kehilangan akal fikir dan.....yang kastanya lebih dari itu! ( kita fikir bersama! ).
Saya sungguh terkesan!, nikmat kehilangan cara hidup penuh liku, susah, sukar dan serba sederhana, suatu ketika dahulu!. Di mana sudah? Pastinya, kebanyakkan kita tidak merasakan berlampukan lampu minyak tanah suatu ketika dahulu....suatu nikmat, kerana berlampukan lampu philips kini, adalah lebih nikmat berbanding dahulu. Jika benar begitu, adakah pasti kita sudah benar-benar menikmati 'kehilangan' itu. Anda fikirlah sendiri!. Saya mempunyai jawapan sendiri mengenainya!.

1 comment:

Anonymous said...

"Dengan kalung itu saya sudah menyukakan hati suami saya sewaktu beliau masih hidup, maka saya tidak akan menyakiti hatinya sesudah dia mati."

KALUNG WANITA PERTAMA