Tuesday, April 28, 2009

Kos Melepas......

Pagi ini jadual agak ketat.....cheh!. Bukan apa, awal-awal pagi lagi sebelum menghantar anak-anak ke sekolah mereka masing-masing, kemudiannya menghantar ibu mereka pula ke sekolah. Pagi ini ibu menghadiri Kursus Penataran Bahasa Melayu PMR, walaupun saya opsyen Pengajaran Bahasa Melayu, sudah banyak agaknya yang saya ketinggalan perkembangan pengajaran Bahasa Melayu ni, lantaran dminta mengajar subjek lain. Saya tumpang sekaki bersama guru Bahasa Melayu sekolah-sekolah lain. Ilmu dah berkarat agaknya ni!.
Malam tadi juga ada peristiwanya. Lebih kurang jam 1.30 pagi, bunyi guruh berdentum dan kilat yang saling silang menyilang, menyebabkan tidur juga tidak berapa lena. Bukannya apa, rumah dikelilingi pokok-pokok tinggi. Tetapi beberapa minit kemudian bekalan elektrik pula terputus. Habis bergelap!. Apa lagi anak-anak mula mengumandangkan irama-irama yang menzahirkan ketidak-selesaan mereka dengan keadaan panas yang merimaskan. Anak bongsu saya, Azzyati basah berpeluh. Saya mengambil inisiatif mengipas anak dengan menggunakan majalah. Lega sedikit, tetapi tidak berjaya menjadikan Azzy tidak nyenyak!.

Dua peritiwa diatas mengundang mesej bermakna kepada saya. Pertamanya, kita tidak seharusnya sentiasa berasa selesa, yang cenderung mendorong kita untuk tidak berinisiatif melakukan apa-apa. Peristiwa diatas, saya merasakan kehilangan dua perkara. Akibat terlalu asyik menumpukan pengajaran Bahasa Inggeris, saya kehilangan kemahiran mengajar Bahasa Melayu, secara teknikalnya. Sudah tentunya adalah penyusutan yang berlaku. Demikian juga, kerana sudah terbiasa, anak-anak tidur selesa dengan kipas dan penghawa dingin, akibatnya mereka tidak berpengalaman tidur tanpa alat-alat berkenaan.

Kesannya, kemahiran saya mengajar Bahasa Melayu sudah tentu tidak lagi menyamai kemahiran pada ketika saya mengajar subjek ini. Demikian juga anak-anak hilang keupayaan untuk hidup dan tidur di tempat yang tidak berkipas dan berpenghawa dingin. Sebab itu saya menyatakan kita jangan cepat dan mudah berpuashati. Persoalannya....sanggupkah kita melakukan yang demikian, dalam keadaan beban yang sedia ada memang sudah sedia banyak untuk dilangsaikan!. Hanya apabila Mentadak singgah diatas hud kereta saya, pada ketika itulah saya menerangkan pada anak-anak tentang Mentadak berkenaan, dan segala yang berkaitan dengannya. Agaknya inilah kos melepas yang terpaksa kita bayar untuk mendapatkan sesuatu yang lain. Agaknya lah......!

1 comment:

Anonymous said...

"Apabila bicara itu gangsa yang diam itu perak, apabila bicara itu perak, yang diam adalah emas."

...kamik sik tau, betul ka sik...

MYY