Tuesday, April 21, 2009

Anda pelakon 'versatile' ?......

Sehabis bermain badminton, semalam saya berkesempatan bicara lepak bersama sahabat saya, Cikgu Ramli. Banyak isu yang kami bincangkan. Lagak seorang ahli panel dalam forum, kami berbincang kekadang sealiran pendapat, kekadang bercanggah pendapat. Demikian patut suburnya medan bertukar-tukar pendapat dan fikiran, kelak bukan sahaja membenihkan perspektif baru dan segar menanggapi sesuatu isu, tetapi yang lebih penting lagi mencambahkan pelbagai idea dan pendekatan menghadapi sesuatu perkara.

Bicara lepak kami merangkumi pelbagai isu dalam kehidupan sebagai seorang guru. Kami sepakat mengakui betapa generasi hari ini sudah jauh berubah daripada gaya tindak dan fikir generasi pada era kami bersekolah. Itu memang sudah suatu yang pasti, amat pasti!. Memang benarlah, anak-anak yang dilahirkan hari ini, lahir untuk hidup pada zaman yang sama sekali berbeza dengan zaman kita.

Suatu yang pasti kini, selain tanggungjawab ibubapa yang secara sepenuh masa bertanggungjawab pada ‘prestasi dan pencapaian’ anak-anak, sama ada dalam soal akhlak dan akal budinya, mahupun dalam soal daya inteleknya, amat jelas peranan dan tanggungjawab seorang guru, nampaknya semakin kritikal kini. Guru kini mestilah merupakan seorang pelakon yang ‘versatile’. Guru yang kompeten pada tuntutan pendidikan generasi celik komputer masa kini, mesti memiliki ciri pelakon serba boleh kerana pelajar masa kini mempunyai pelbagai dimensi melihat sesuatu.

Didalam kelas, seorang guru berperanan sebagai seorang ahli dalam bidangnya, perlu juga berlagak bagai seorang ayah dan ibu, dalam masa yang sama menjadi ‘doktor’ yang perlu merawat pelbagai penyakit. Dari satu sudut, guru juga perlu menjadi kerani mentadbir perkembangan pelajar-pelajar disamping perlu membuat pelaporan perkembangan pelajar kepada pihak pentadbiran. Pelbagai lagi watak yang perlu dilakonkan oleh seorang guru dalam melangsaikan tugas seorang guru. Ini belum lagi mengambil kira, wataknya menghadapi karenah ibubapa, rakan-rakan dan seumpamanya.

Saya dilontarkan persoalan oleh rakan lepak saya, apa pendirian menanggapi semua persepsi songsang sebegini?, dan bagaimana kita mampu hadir dalam suasana yang kurang kondusif ?. Saya jawap, dengan memperteguh keyakinan, kita buatlah tugasan yang berada dalam medan pengaruh kita sendiri. Disamping kita berusaha semaksimanya untk menjadikan ‘hidup’ kita dalam profesion ini suatu fasa yang menyeronokkan!. Sungguhpun saya tidak menafikan elemen lain dalam mempengaruhi ‘keseronokkan’ kita bekerja, tetapi saya tetap meyakini 2 jawapan saya diatas, sebagai pegangan merempuh cabaran sebagai seorang guru. Pada akhirnya, saya hanya mampu mengharap segala amal perbuatan saya dalam profesion ini mampu mencapai mahqam ‘satu kebaikan’ yang diterima Allah yang maha esa!. Tak tahulah..........

2 comments:

some how u appear again said...

yo salam. we are great teacher.
can we grab that "great" until we bersara.

Anonymous said...

Nabi Muhammad berkata kepada lelaki itu, "Adakah tadi saudara bersembahyang di belakang saya?" "Ya," jawab lelaki itu. "Dosa saudara sudah diampunkan Tuhan," kata nabi Muhammad.

Petikan Dari Cerita:
Nabi Muhammad Dengan Dosa Pengikutnya.

MYY.