Saturday, April 25, 2009

Asyik.......

Akibat terlalu asyik menimang kamera DSLR baru...... saya terlepas beberapa 'event' alam yang juga penting untuk saksikan dan hayati, fenomena Bulan, Zuhrah dan Marikh berkumpul. Saya dah lama tak berkunjung ke Falak Online!. Asyik......asyik!

Himpunan planetari yang menarik telah berlaku pada awal pagi, 23 April yang baru lalu. Bulan, Zuhrah dan Marikh akan berkelompok dalam satu ruang sebesar 7 darjah sahaja, lebih kurang sebesar tapak tangan.

Di hemisfera barat, fenomena hijab akan berlaku di antara Bulan dan Zuhrah, cuma kita di Malaysia, 'timing' lari sikit maka tak dapatlah nak menyaksikan kejadian itu.

Namun begitu, kehadiran bulan sabit tua rendah di ufuk, sambil kilauan Zuhrah yang terang dan Marikh yang agak malap menyepi pasti boleh dijadikan target fotografi menarik, atau paling tidak pun menikmati keindahannya sebelum kita bertolak ke pejabat, sekolah atau mana-mana tujuan pun.
(Rajah simluasi di sebelah menunjukkan kedudukan 3 objek tersebut pada jam 6 pagi). Jom teropong!

Gambar dibawah adalah gambar yang berjaya dirakamkan oleh ahli astronomi, fenomena alam yang berlaku pada pagi berkenaan.
Tetapi fikir-fikir semula, memang ditempat saya tidak akan berkesempatan menyaksikan fenomena alam ini kerana pada pagi berkenaan, hujan tak henti-henti sejak dari awal malam!. I'll never give-up!.

1 comment:

Anonymous said...

go...go....semoga semua berjalan lancar!