Tuesday, January 27, 2009

Gerhana…..oh gerhana !

Semalam, perasaan saya berbaur citra, sedih ada, gembirapun ada, rasa kudus dan kerdilpun ada, rasa ‘haprak’ pun ada dan entah rasa apa lagi……….lebih dari masakan 3 rasa agaknya! Dari malam semalam bertemu dengan kawan lama yang berkunjung ke Semporna untuk menguruskan tempat tinggal adiknya yang ditempatkan disini sehingga membawa ke hari semalam, persiapan mencerap gerhana!

Saya hanya dapat kata…..begitulah ‘amateur astronomer’ (kalau layak dipanggil la...). Sudahlah belajar dulu belajar aliran sastera, kini nak menjelajah bidang sains angkasa pula. Memang banyaklah yang perlu dipelajari........ Semangat saja yang lebih sebenarnya. Saya menunggu tarikh 26 Januari sejak seawal saya membeli telescope Orion awal bulan ini. Apabila saya ‘download’ artikel Gerhana Matahari Separa, yang disediakan oleh bahagian Angkasa, Planetarium Negara…..rasa teruja saya makin bertambah. Sehinggalah kelmarin, saya berusaha mendapatkan ‘filter solar’ walaupun dengan harga yang agak mahal, tetapi kebanyakkan kedai yang menjual ‘barang berkenaan’ tidak mempunyai stok, dan jika mahu mereka akan ‘order’ dari luar Negara. Tentulah prosesnya mengambil masa yang lama.!

Akhirnya, lebih kurang jam 2.00 petang kelmarin, saya dan adik Karim, anak saya, Anis Aishah dan Anis Ilyana serta anak buah saya, Misra……memulakan pendakian ke puncak Muzium Terbuka Bukit Tengkorak, di Semporna. Niat hati nak merakamkan kejadian alam, gerhana separa ini. Sayangnya, tiada apa yang boleh dirakamkan…..kerana ketiadaan ‘filter solar’ tersebut. Saya hanya terfikir gunakan filem X-ray, tetapi bayangkan jika terpaksa bergegas ‘turun’ dari bukit……memang tak sempat punya!. Akhirnya saya pasrah……….kali ini saya tak berjaya! Itu yang saya kata rasa kecewa dan sedih! Untuk memujuk hati, saya berazam, jika ‘filter solar’ telah ada, saya akan merakamkan ‘wajah matahari’ walau bukan masa gerhana sekalipun. Gambar yang saya muatkan dalam entry ini saya copy dari laman astronomi lain.

Sepanjang perjalanan ke puncak Bukit Tengkorak, yang kini sudah mempunyai pelbagai kemudahan seperti tangga, jejambat dan pondok rehat, saya mengimbas kembali kisah silam. Perjalanan pertama saya ke puncak Bukit Tengkorak ini, masih ingat lagi ketika itu saya di darjah 2. Pada ketika itu, sekolah saya mengadakan rombongan ekspedisi mendaki bukit tengkorak! Bukan main lengkap persediaannya. Kononnya pendakian kali pertama dan melalui jalan denai sahaja pada ketika itu. Ibu saya melarang keras saya menyertai rombongan, tetapi bila diberitahu ini rombongan anjuran sekolah…ibu saya mengalah!

Pendekkan cerita, kini kisah itu sudah lebih 30 tahun berlalu. Saya mula bersekolah pada 1979. Lewat masuk sekolah kerana asyik ikut ayah berpindah-randah. Hakikat, masa berlalu begitu pantas, tidak dapat dinafikan. Semenjak berjinak-jinak dengan hobi mencerap angkasaraya ini, sangat pasti bahawa putaran alam begitu cepat berlalu. Beberapa hari berlalu ketika mencerap bulan, terasa sangat peredaran bulan begitu cepat. Demikian pengalaman mencerap gerhana kelmarin, peredaran matahari begitu cepat berlalu. Lalu apa mesejnya!.......

Jika kita berfikir…… perjalanan kita nampaknya semakin singkat. Singkat, agaknya bukan disebabkan perjalanan kita sudah semakin pendek, tetapi kita terlalu banyak membuang masa ( agaknya ) melakukan perkara yang tidak menyumbang kepada perlakuan masa diurus dengan baik. Gagasan pada pembangunan diri harus lebih diperkemaskan, dan dalam masa yang sama harus memanfaatkan ruang dan peluang yang ada untuk mengukirkan sebanyak mungkin sumbangan dan pengorbanan.

Idea asalnya, kita bangunkan diri kita sendiri hingga berjaya dalam apa lapangan sekalipun ( sesuai dengan kemampuan dan keupayaan kita ) kerana dengan kejayaan itu nanti, kita boleh memberi sumbangan yang bermakna bukan sahaja pada diri, keluarga, agama, bangsa dan negara!.........tak kiralah berapapun saiznya!.
Petang inipun ( semasa entry ini ditulis.. ) saya menonton rancangan National Geografic Channel (NGC) - Second from disaster. Dokumentari kemusnahan kapal angkasa Columbia, semasa memasuki semula atmosfera bumi cukup mengagumkan. Fenomena Solar Eclipse semalampun, sebenarnya keajaiban alam yang tidak harus 'dilepaskan'. Benarlah....semua kejadian alam ini, wujud dan dicipta untuk kita berfikir, tentang adanya kuasa tuhan yang mentadbir seluruh alam semesta ini. Kita sebenarnya terlalu kerdil......dan selayaknya kita tahu meletakkan kedudukan kita, sebagaimana kerdil semut dengan manusia. Bersamalah berfikir mengenainya.......!

No comments: