Monday, January 19, 2009

Apa istimewanya..Siddhartha!

Saya kini sedang menunggu di Airport Tawau. Telescope saya sampai sekejap saja lagi ni...... excited sungguh! He..he.....

Sementara itu, saya gunakan kesempatan ini untuk membidang dada laptop, guna menukilkan sesuatu. Saya nak perkenalkan satu buku yang saya sendiripun tengah tunggu buku ni sampai. Maklum saja beli secara on-line, seminggu jugalah tunggu!. Buku yang saya maksudkan adalah buku novel Siddhartha.

Siddhartha menyingkap sebuah kisah indah seorang anak muda yang mencari dirinya. Kasih sayang dan ilmu yang dicurahkan kepadanya masih belum mencukupi dan dia telah meninggalkan keluarga serta kemewahan dunia demi mencari jawapan kepada peroalan hidupnya. Dia berpuasa daripada keinginan, impian dan keseronokan. Pengalaman ini sepatutnya menyucikan jiwanya tetapi tidak, lalu dia meneruskan pencariannya dalam dunia yang dikuasai hawa nafsu.
Siddharta hampir berputus asa sehinggalah dia mendapat petunjuk di tebing sebatang sungai. Dia sedar ilmu boleh diajarkan tetapi bukan kebijaksanaan. Kebijaksanaan hanya dapat dicapai melalui pengalaman hidup. Apakah yang ditemui Siddharta?
"Siddharta harus dibaca oleh cendekiawan Melayu yang berniat meluaskan minda mereka"-Demikian komen Profesor Diraja Ungku Aziz. "Sebuah Model karya sastera terbaik dan bermutu di peringkat antarabangsa"-Dato' Hassan Ahmad. "Novel ini cuba menemukan pencarian dalaman dan luaran melalui fikiran Timur dan Barat - satu tema universal tentang masalah besar manusia dan tamadunnya"-Dato' Baharudin Zainal (Baha Zain).
Sebenarnya sudah lama saya cari novel yang hebat ini. Gambaran awal yang saya dapat mewajahkan perspektif menarik dan mengujakan, apatah lagi dengan reputasinya sebagai Pemenang Hadiah Nobel. Ini tentunya bukan calang-calang novel. Paling penting kita manfaatkan mesejnya!. Berminat? Lawat e-kedai.net. Linknya ada dalam blog saya ini. Selamat Menjamah Santapan Minda!

2 comments:

Anonymous said...

Renungan Bersama:

"Barang Siapa Mengerjakan Kebaikan, Meskipun Seberat Zarah (Debu Halus), Akan Diperlihatkan (Balasan) Kebaikanya Itu.

Barang Siapa Mengerjakan Kejahatan, Meskipun Seberat Zarah (Debu Halus), Akan Diperlihatkan (Balasan) Kejahatanya Itu "

Al-Zilzal (7~8)

Anonymous said...

salam tuan dr.
nice book's conclusion really
if you dare show to me tomorrow while we have pibagu meeting.
bye