Monday, May 3, 2010

Wow...brilliant Robo!



Artikel ini saya perolehi dari Laman Falak Online dengan tajuk R2 D2 di ISS,
Saya pernah bertanya, agak-agaknya bila masanya robot akan mula melakukan kerja-kerja di angkasalepas, terutama di persekitaran orbit bumi. Jangan cerita berkenaan kejayaan robot Spirit dan Opportunity yang sedang merayap-rayap di planet Marikh, kerana itu merupakan satu kehebatan teknologi yang menakjubkan. Angkasa lepas, bagi saya tempat yang begitu banyak risiko terutama untuk manusia.
Kemudian, baru-baru ini NASA telahpun membuat langkah pertama. Mereka bersama-sama dengan General Motors, telah merekacipta sebuah robot berbentuk humanoid yang diberi nama Robonaut-2 , atau R2.
Menarik sekali, kerana sebaik sahaja penghantaran dilakukan ke ISS pada bulan Sep 2010 nanti, krew-krew di ISS akan ada teman sebilik yang baru, tetapi kali ini bukan manusia..tetapi sebuah robot.
Maklumat seterusnya dari NASA menyatakan R2 akan melakukan kerja-kerja rutin, seperti penyelenggaraan. Ia akan memberi peluang kepada krew ISS melakukan tugasan yang lebih rumit dan membiarkan tugasan yang mudah kepada R2.
Satu perkara yang menarik perhatian saya ialah kemampuan R2 ini yang dikatakan boleh melihat objek, merasa keadaan sekeliling dan melakukan adaptasi penyesuaian! Kawalan R2 sebenarnya turut akan dipantau dari bumi. Kawalan ini hampir kepada masa-nyata, yang mana hanya ada kelewatan 2-6 saat sahaja untuk video dari ISS sampai ke bumi.
Lebih banyak info boleh didapati di sini.
Mungkin suatu hari nanti, ISS akan dipenuhi oleh R2, yang akan dikawal secara jauh oleh manusia di bumi. Tapi tak syoklah, pasal tak ada peluang nak jadi angkasawan pulak masa itu!

Sumber & Foto Kredit: NASA

No comments: