Monday, May 3, 2010

Aktiviti Mencerap Langit!




Slideshow yang dipaparkan Dr. Mustapha, Puskal, Ranau rasanya cukup informatif. Dr. memulakan ‘talkshow’ malam tadi dimulakan dengan persoalan ‘How big our planetary?’. Gambaran yang Dr. berikan dengan slideshow dan perbandingan antara setiap planet termasuk planet kita, bumi menjadikan semua hadirin teruja mengikuti penerangannya.

Bayangkan sahaja, apabila semua planet disusun secara berbaris lurus mengikut saiz daripada kecil sehinggalah yang bersaiz besar, bumi kita hilang dari pandangan dek kerana terlalu kecil dibandingkan dengan matahari.

Begitu besarnya matahari itupun, apabila pula dibandingkan dengan bintang lain seperti Ceres, Rigel dan lain-lain (lupa sudah….), begitu kecilnya pula bintang matahari kita!.

Apa yang cukup menarik perhatian saya, setiap kali Dr. menayangkan objek atau gambar planet di slide, dengan menggunakan laser pointer menunjuk pula ke angkasa lepas lokasi dan kedudukan planet-planet dan bintang yang sedang dibincangkan! Benar-benar seperti berada di dalam bilik darjah yang mengandungi pelbagai bahan bantu yang hanya ditunjukkan di angkasa!.

Terasa kerdilnya kita dengan ciptaan tuhan yang maha esa ini!.

Selesai talkshow, saya mengambil kesempatan untuk bertanya dan berguru sebanyak mungkin tentang planet, teleskop dan kamera untuk meningkatkan kemahiran saya menekuni bidang penuh misteri ini.

Kembara saya ke Karnival Pendidikan Sains ini rasanya cukup berbaloi kerana Dr. memberikan saya beberapa tips dan petua berguna dan lebih penting lagi saya ditunjukkan potensi dan kegunaan kamera saya yang rasanya tidak begitu maksima saya gunakan. Antara yang berjaya saya rakamkan adalah gambar angkasa dengan warna penuh yang menunjukkan kedudukan planet Zuhal. Dengan bantuan teleskop Celestron Nexstar, sempat juga kami merakamkan planet Zuhal sungguhpun dengan gambar yang kurang jelas dan terang! Terima kasih Dr. atas ilmu yang cukup berguna itu!. Malam nanti mencerap lagi!.

Nota : Catatan ini sepatutnya diapungkan pada malam ahad yang baru lalu.

No comments: