Friday, May 21, 2010

Sayangi Bumi Kita....

Ketika catatan ini dinukilkan, saya sedang duduk menunggu kereta, myvios, yang diselenggara di Toyota Service Tawau. Sebelum mengha
dap screen myMac, saya sempat duduk dan 'melihat-lihat' teknologi dan kecanggihan kereta hibrid Toyota
yang sedang dipamerkan, Toyota Prius. Tengok harga sahajapun sudah tahu teknologi yang dipadankan pada kereta sedan yang mencetuskan kegemparan dunia beberapa bulan lalu, kerana terpaksa ditarik balik dari pasaran kerana beberapa masalah teknologi.

Walau apapun imejnya, Prius telah mencetuskan satu evolusi baru dalam teknologi permotoran di Malaysia. Teknologi hibrid yang diwar-warkan sangat 'mesra alam' ini bakal mendominasi jalan raya di Malaysia beberapa ketika akan datang, apatah lagi dengan 'ikrar' inisiatif Proton yang sedang membangunkan teknologi ini ( jika benar apa yang saya dengar dari orang kuat Proton beberapa bulan yang lalu ). Tapi itu.....saya tak berapa kisah !

Perkembangan ini sudah tentunya mengundang beberapa impikasi
, walaupun muungkin penggunaan hanya akan merata beberapa tahun akan datang. Persoalan menangani 'kemusnahan' alam sekitar atau lebih tepat lagi 'bumi' kita ini adalah satu agenda yang sangat murni. Cetusan daripada inisiatif menangani isu bumi inilah antara yang membawa kepada penciptaan teknologi hibrid ini. Namun dikala kita membicarakan soal 'pemanasan global' dan 'pencairan ais di kutub utara' dan pelbagai lagi simptom kemusnahan bumi, berapa ramai dikalangan kita yang mengambil peduli hal ini.
Apa kala kita berniat menggunakan teknologi hibrid untuk kelestarian alam ini, kos yang perlu kita tanggung juga bukan sedikit. Lantas, kita jangan lupa untuk menggunakan pendekatan yang ekonomik, asli dan natural. Bukankah lebih kekal lama dan ekonomik jika kita mengajar anak-anak kita untuk menyayangi 'alam' yang kita huni ini. Ajar mereka cara untuk mendepani kemusnahan alam sekitar dengan pendekatan-pendekatan yang lebih ekonomik dan praktikal dan termampu mereka lakukan.

Saya terkesan isu ini, dengan beberapa inisiatif yang terpaksa diambil pihak berwajib untuk mendidik masyarakat menyayangi bumi ini, sekurang-kurangnya dipersekitaran rumah kita sendiri. Bagaimana mungkin kita 'mewariskan' planet biru ini untuk menjadi tempat tinggal generasi akan datang.....sama-sama kita fikirkan. Salah satunya, asingkan sampah-sarap kita untuk memudahkan 'proses kitar semula' dijalankan. Mudah saja........

No comments: