Monday, November 24, 2008

Mencipta Kejayaan Kecil !

Malam ini saya merasa cukup segar. Sungguhpun baru masuk 'gym' pada jam 8.00 malam, tanpa berlengah saya terus masuk ‘sauna’. Sambil membaca buku, 42 minit kemudian saya keluar dengan badan basah kuyup. Terasa badan cukup ringan. Entah ‘angin’ apa yang menimpa saya, rasanya saya seperti mula seronok dengan aktiviti baru ini. Bersenam di gymnasium Seafest Hotel ini nampaknya ‘layak’ untuk masuk dalam carta senarai aktiviti harian saya. Insya-Allah, misinya untuk memulih dan mengekalkan kesihatan!.

Jam 11.33 malam saya mula menghadap Acer Aspire saya yang setia ini. Hajat hati ingin mencoretkan sesuatu bagi memenuhi momentum kesegaran saya malam ini. Dalam mencari arah, saya terfikir untuk membicarakan ‘Mencipta Kejayaan Kecil’.

Sudah 17 tahun saya bertugas di sekolah saya sekarang ini. Teman-teman sekelas masa sekolah dahulu, malah rakan setugas saya di sekolah sering mengajukan soalan, ‘tak bosan ke mengajar disini ?, dah lebih 10 tahun’, ‘bila nak pindah sekolah?’, ‘tinggal kau saja disini, orang lain semua dah pindah’ ( Soalan-soalan bernada negatif! ). Atau pertanyaan yang lebih lunak dan positif, ‘Macam mana kau boleh bertahan mengajar disini’, ‘Ada petua ka menjadi orang veteran?’ dan bermacam lagi.

Saya tidak menafikan pernah juga terlintas untuk memohon perpindahan sekolah. Tetapi setiap kali saya berhajat untuk mengisi borang, setiap kali itu juga terbit rasa ‘sayang’ dengan situasi yang saya ada sekarang. Mungkin benar sindrom ‘comfort zone’ itu merbahaya kepada perkembangan diri dan kerjaya. Tetapi saya merasakan ada kekecualiannya, bila mana kita menjadikan diri kita sebagai individu yang sentiasa relevan dengan persekitaran.

Berbalik kepada soalan-soalan lazim daripada teman-teman, setiap kali berbicara tentang tempat bekerjaya. Saya mengambil perspektif positif dalam menanggapinya. Tanpa perlu untuk saya mempamerkan reaksi kepada persoalan teman-teman, saya memacakkan keyakinan bahawa dimana pun kita bekerja, jika kita bekerja dengan rasa cukup gembira, seronok dan menjadikan diri sentiasa relevan dengan persekitaran, seharusnya tidak timbul persoalan ‘berpindah sekolah’.

Bukan niat untuk mengajar sesiapa, jauh sekali untuk bermegah diri. Tetapi secara jujur, saya merasakan masih seronok bekerja di sekolah saya sekarang. Bagaimana?. Saya hanya berani menyatakan sejujurnya, kita mesti mendorong diri kita, agar sentiasa padan dengan persekitaran dan keperluan kerjaya kita. Tanpa terlalu kisah sangat dengan saiz sumbangan kita kepada organisasi, kita mesti meletakkan ‘keseronokkan bekerja’ sebagai prioriti diri kita.

Sebab itu, bila diamanahkan menjadi setiausaha peperiksaan dalaman sekolah, sedapat upaya saya yang mungkin, saya cuba menginovasikan pengurusan dan pengendalian peperiksaan dalaman sekolah disamping tugas utama saya sebagai guru mata pelajaran. Saya cuba untuk seronok memikul tugas ini kerana saya amat pasti keseronokan itulah yang mencetuskan inovasi dan kreativiti. Hasilnya, beberapa borang pengurusan peperiksaan diperkenalkan untuk memudahkan kerja-kerja guru kelas, guru pengubal soalan, guru pemeriksa soalan, penyelaras tingkatan dan setiausaha peperiksaan sendiri.

Inovasi ini bukan sahaja memudahkan kerja-kerja saya menyediakan analisis peperiksaan yang komprehensif untuk rujukan dan perancangan sekolah keseluruhannya, tetapi yang lebih menyeronokkan adalah apabila kerja-kerja kita itu mampu meringankan kerja-kerja rakan guru yang lain. Bukan niat hati ‘masuk bakul, angkat sendiri’ tetapi komen dan penghargaan daripada teman-teman sekerja!.

Perlu saya tegaskan, sungguhpun inovasi ini tidak pernah mendapat pujian dari ‘big bos’ ( mungkin ada… cuma saya tak dengar agaknya! ), sedikitpun saya tidak rasa terkilan!. Prinsipnya jelas, bagi saya ‘keseronokkan’ bekerja itu tidak patut diletakkan indikatornya kepada orang lain. Bahasa mudahnya, janganlah kita merasa ‘seronok’ itu kerana kita dipuji, atau ‘dikenali’ oleh big bos. Biarlah kita ‘seronok’ kerana kita telah menghasilkan satu kerja yang menyenangkan dan memudahkan orang lain dan diri kita juga.

Natijah juga jelas. Jika kita mengharapkan pujian big bos atau sesiapa sahaja, kita sebenarnya sedang menyediakan ruang untuk kita ‘kecewa’ dan ‘malas bekerja’ terutamanya apabila harapan kita itu tidak menjadi kenyataan!. Sebaliknya, jika kita melakukan kerja itu dengan rasa ‘seronok’ kerana kita ingin melakukannya untuk kepuasan sendiri, kita bukan sahaja menyediakan ‘ruang yang luas dan selesa’ untuk kita bereksperimen dengan kerja kita, malah yang lebih hebat lagi, kita akan sentiasa ‘bertenaga’ melakukan kerja-kerja kita.

Inilah yang saya maksudkan ‘mencipta kejayaan kecil’. Mungkin pada orang lain, kerja saya itu tidaklah seberapa. Tetapi bagi diri saya, saya tetap menghargai ‘sumbangan’ itu. Kejayaan kecil itulah yang sentiasa ‘mendorong’ saya untuk terus ‘seronok’ bekerja. Saya percaya banyak lagi ruang dan peluang inovasi dalam diri kita yang belum diteroka sepenuhnya. Jika ‘seronok’, kejayaan kecil itu akan membenihkan peluang baru untuk kita depani. Akhirnya…episod baru pula muncul, dan rasa teruja kita berkesinambungan……. Ingatlah bahawa rasa ‘seronok’ itu tidak akan terlepas daripada perhitungan pahala daripada Allah s.w.t. . Ayoh !

2 comments:

some how u appear again said...

asalamualaikum rahimost!
thanks for the invitation to yor blog.
hahaha! you give me motivation to get involve in gymnasium. we need to appreciate our helth. i will join with you when i arrive there.
anddddd... 10 years been at a same school...
just like me...
SAD TO SAY... NO COMMENT..

FROM: KUALA TERENGGANU
24/11 12:55 PM
SOLAHUDDIN AL AYYUBI THE SECOND

some how u appear again said...

salam again!

visit my first ever in my live!

Love GoD Secrecy...

ta ta