Monday, November 10, 2008

Berpandangan Jauh.....


Pagi tadi, lebih kurang jam 2.00 pagi saya sampai di rumah sekembalinya dari menjalankan jursus kenegaraan SSM untuk pelatih Institut Perguruan Tawau. Walaupun letih dan mengantuk tetapi saya menggagahkan diri untuk mencoretkan sesuatu dalam laman saya ini atas dua sebab. Pertamanya, sudah menjadi rutin saya sehabis sesuatu kursus yang saya kendalikan, catatan pengalaman itu saya akan kongsikan lewat blog ini. Keduanya, saya berasa cukup puas, seronok dan gembira melangsaikan tugasan saya dalam kursus ini.

Sekadar menyatakan nama dan penghargaan kepada bakal guru…..Saudara Maing, Saudara Man, James, Silvia ( Baling… ), Ann Marie, Pn. Norma, Sumiati, Anna Octavia, Francisca, Jutawan Taini dan gadis Ranau, Emilda. Selamat Bertugas…..Semoga menjadi guru yang prolifik! Demi anak bangsa.

Pada kali ini saya sering tekankan perlunya kita mempunyai pandangan yang lebih jauh menerobos sempadan kepercayaan kita, tidak kiralah apa posisi kita dalam masyarakat. Kita tidak dapat menafikan hakikat diri kita sebagai manusia yang mempunyai batasan-batasan tertentu.

Pertamanya, saya anjurkan perlunya kita sentiasa menjadikan senyuman sebagai ‘opening relationship’ antara kita dengan sesiapa sahaja. Sangat jarang diantara kita melihat senyuman dengan fungsi sebegitu. Mana tidaknya, sering kali kita sangat kedekut melemparkan senyuman termasuk kepada orang yang selalu berurusan dengan kita.

Sedangkan potensinya, dengan ‘senyuman manis’ itu kita mungkin menyenangkan hati orang lain. Natijahnya kita bukan sahaja menjadikan hati kita sendiri ‘senang hati’ tetapi juga menjadikan orang lain ‘senang hati’ sama seperti kita. Melihatnya, dari perspektif agama, sudah tentunya amalan menguntum senyuman ini akan mendapat balasan pahala, insya-Allah!

Saya katakan berpandangan jauh, kerana dengan kita mengamalkan pendekatan ini, saya amat yakin ianya akan menjadikan kita sentiasa seronok melakukan apa sahaja tugasan kita, tidak kira dalam apa-apa posisi. “Always alive” bukan sahaja menjadikan kita individu yang berkesan dalam fungsinya, tetapi yang lebih hebat lagi, menjadikan kita ‘tahan’ kepada pelbagai cabaran dan halangan!

Saya amat pasti bahawa seseorang yang berada dalam kereta, sudah boleh membayangkan destinasi yang ditujunya adalah gambaran berpandangan jauh yang sangat berkesan dan menakjubkan!. Kenapa? Kerana individu berkenaan sudah boleh membayangkan hasil dari setiap tindakan dan perancangannya menuju destinasi berkenaan. Jumpa lagi !

No comments: