Tuesday, November 11, 2008

Memoir Samsiah Fakeh!

Al-fatehah buat Samsiah Fakeh yang kembali ke rahmatullah beberapa minggu yang lalu. Berita kematiannya membuatkan saya tergerak untuk mengenali allahyarhamah.

Lebih dari itu, nama Samsiah Fakeh ini sering dicatatkan dalam halaman buku sejarah semasa saya masih bersekolah dahulu. Lantas, saya memulakan pencarian melalui sesawang buku di internet.
Hasilnya saya temui buku 'Memoir Samsiah Fakeh - Dari AWAS ke Rejimen 10' di laman http://www.kinibooks.com/ .

Pembacaan saya terhadap buku ini baru lebih separuh. Namun setakat ini banyak 'benda' yang sebelum ini saya tidak ketahui, dihamparkan dalam memoir ini.
Namun saya tidak berminat untuk menyatakan pendapat saya tentang Samsiah Fakeh sehinggalah seusai saya membacanya.


Insya-Allah saya akan hamparkan nukilan saya tentang watak ini dalam 'updated' saya yang akan datang !.
"Saya hanya nak menyatakan secara ringkas, cerakinan saya lewat pembacaan terhadap buku ini dengan memetik kata-kata akhir penulis memoir ini dalam wawancaranya dengan wartawan Mastika pada 2 Okt. 2007 yang lalu, " Memperjuangkan kemerdekaan negara adalah satu-satunya perkara yang telah aku lakukan untuk bangsa dalam hidupku ".
Saya melanjutkan pertanyaan kepada diriku.....apakah yang telah aku sumbangkan kepada bangsa dan negaraku? Selayaknya kita harus menghargai setiap butir sumbangan yang telah kita lakukan, tidak kira bagaimana rupa dan saiznya. Saya tetap meyakini bahawa setiap kebaikan yang kita lakukan tidak akan terlepas daripada perhitungan amalan kita di hari esok !

No comments: