Thursday, November 20, 2008

Gembira Sepanjang Usia !

Minggu lalu, saya sempat bertemu dengan seseorang yang banyak mempengaruhi gaya berfikir saya. Bagi saya beliau adalah sifu, yang sabar menghadapi ‘kelembapan’ saya. Beliau juga adalah ayah, yang banyak memberi nasihat dan membina gaya berfikir. Biarlah hanya saya yang tahu…..!

Kelaziman setiap kali berkesempatan bertemu dengan beliau, pasti ada ole-ole yang ditinggalkan berupa nasihat dan pandangan atau perspektif terhadap sesuatu. Kali inipun kelaziman itu berulang lagi. Tetapi penegasan beliau bertumpu kepada persoalan ‘dendam’.

Tidak kiralah atas alasan apa sekalipun, perbuatan dendam ini mesti dihapuskan dari kamus kehidupan kita. Memang tepat mengambarkan ‘dendam’ umpama kita sendiri meminum racun tetapi mengharapkan dengan kita meminum racun itu, orang yang kita dendam itu akan mati. Anda fikirlah sendiri bagaimana mungkin, lain yang minum racun, lain pula yang mati oleh racun itu.

Amat pasti bahawa berdendam hanya akan menjadikan kita seperti mengusung tong sampah yang penuh dengan sampah sarap ke mana sahaja kita pergi. Mana tidaknya, rasa dendam yang kita pendam itu akan sentiasa tersimpan dalam benak pemikiran kita sama ada orang yang kita dendam itu berada dihadapan kita atau tiada. Rasa dendam kesumat itu akan sentiasa bermain difikiran dan mengakibatkan kita asyik terfikirkan bagaimana hendak ‘mengenakan’ dia.

Akibatnya, produktiviti kita mungkin akan terganggu. Sebab itulah, seseorang yang ingin maju kehadapan dalam hidupnya mesti mengambil jalan dan pandangan positif. Sudah tentu memilih antara berdendam atau berlapang dada bukanlah tindakan yang mudah untuk dilakukan. Tetapi jika kita memilih untuk berlapang dada, sebenarnya kita membuat pilihan positif dan bijak!. Kita bukan sahaja membebaskan bebanan fikiran kita dari perkara yang tiada faedahnya, tetapi yang lebih penting lagi, kita menjadikan dunia ini seronok untuk kita diami.

Sangat jarang kita temui individu yang sentiasa gembira sungguhpun ia berhadapan dengan pelbagai masalah. Orang positif selalunya cenderung melihat masalah yang dihadapinya sebagai cabaran-cabaran yang hanya akan mendewasakan dirinya untuk berjaya. Perlu ditegaskan, hari ini dan hari-hari yang telah berlalu hanya tinggal sebagai sejarah kehidupan kita. Sama ada sejarah itu penuh dengan kegembiraan atau kedukaan, kita tidak boleh lagi mengubah apa-apa. Tetapi percayalah bahawa hari esok tetap menjanjikan kebahagiaan jika kita mempermudah tafsiran kepada perkara-perkara negatif. Walau besar mana sekalipun saiz cabaran atau halangan yang merempuh kehidupan kita, janganlah sehingga menjadikan halangan itu sebagai perkara yang mengganggu dan mengusutkan pemikiran kita.

Biarlah kita menjadikan hari-hari yang kita lalui ini sentiasa dilatari oleh suasana gembira dan ceria. Esok dan hari-hari mendatang adalah tidak pasti untuk kita, tetapi tidaklah keterlaluan jika kita sentiasa ‘menjangkakan’ yang baik untuk kita. Yang paling hebat, jikapun kita mengalami apa-apa ‘musibah atau masalah’, biarlah kita tenang dan redha – cuba untuk senyum dan gembira walau cukup berat memikulnya. Jangan biarkan hari-hari berlalu tanpa senyuman mekar dan kuntuman kegembiraan!

1 comment:

Anonymous said...

tahniah , blog yang cikgu wujudkan nie...

gembira itu perlu bagi menjadikan kita sentiasa awet muda..

salam Mesra dari :
Jumariati & Hadmar
(3 Zamrud 1995 )