Monday, November 17, 2008

Lelaki ini......Warisan !

Penghargaan kepada teman-teman seprofesion ! Saudara Suhaimi, Jubrin ( Boy ), Brader Beaufort – Saudara Najib, Mustaqim ( Taqim ), Hasnah ( Nanang ), Jusiah ( Ju ), Rozianie ( Ani ), Pn. Liza, Norshahida, Das Manir ( Gadis Kaunseling – yang bersemangat ! ) dan gadis yang tak banyak karenah ( Flora David ) serta kak cik dari Terengganu ( Wan Norizan ) kerana memberikan saya peluang yang amat selesa meneroka dan berkongsi daerah pemikiran dengan bakal guru anak-anak bangsaku!

Dalam perjalanan pulang dari Kem Ranggu pagi ini, saya memilih untuk mengumandangkan lagu Anuar Zain – Lelaki ini !. Saya sengaja memilih pemanduan yang santai kerana tiada apa yang perlu untuk saya bersegera kemana-mana. Pastinya destinasi saya adalah ke Seri Ilham, istana keluarga saya!

Sambil memandu saya meletakkan Pda Dell disisi untuk bersedia merakamkan apa-apa idea yang terlintas difikiran untuk dimuntahkan dalam blog. Saya bertekad untuk terus memasukkan coretan saya sesampainya saya di Seri Ilham nanti ( menyesal tak bawa laptop ke kem…). Hasrat di hati hendak ‘membunuh’ budaya bertangguh yang terkadang singgah dalam pemikiran. Lagu Anuar Zain seolah-olahnya mengumpankan ilham yang banyak untuk saya catatkan…….hinggakan terpaksa singgah bersarapan di Sedap Corner, Balung! ( Jiwang sungguh....he he! )

Program LDK semalam seperti kebiasaan ditamatkan dengan sedikit penghayatan. Saya terfikir untuk memilih perkataan ‘warisan’ menjadi topik bicara saya kali ini. Saya teringat di awal-awal saya ‘cuba’ jatuh cinta dengan profesion guru, daerah pemikiran saya hanya terjurus kearah memintal nasib diri dan keluarga yang berselimut dengan kepayahan kehidupan!. Saya hanya memikirkan bagaimana memperoleh sumber pendapatan, mengubah nasib keluarga. Kisah lebih 18 tahun yang lalu, tanpa saya sedari rupanya adalah sejarah yang cukup berharga.

Saya tersentak sedikit apabila Taqim bertanya sepontan, adakah saya seorang motivator. Sepontan juga saya menjawab, kepayahan yang saya lalui mengajar saya untuk menjadi manusia yang suka ‘mendorong’. Iltizam dan keseronokkan memberi dorongan dan galakan ini rupa-rupanya telah mendewasakan saya ( tanpa sedar ) menjadi motivator ( kalau gelaran itu layak untuk saya ! ).

Kejayaan saya dalam bidang akademik semasa bersekolah dahulu dicapai dengan pelbagai kepayahan…. berjalan kaki setiap kali ke sekolah!. Bantuan dari guru-guru saya memungkinkan nukilan kejayaan itu tetapi pastinya dengan usaha dan inisiatif diri sendiri. Gandingan kerja keras guru dan keazaman diri untuk mengubah nasib menghasilkan ‘result exam’ yang hebat rupanya!.

Sebab itu, saya memberi penegasan kepada Taqim dan rakan-rakannya, tidak rugi jika kita semua berjaya dengan cemerlang ( dalam apa-apa lapangan sekalipun… ). Apa yang paling penting, kita menjadikan diri kita manusia yang dirasai kehadirannya oleh orang sekeliling. Bukan sebagai ‘ikon glamor’ tetapi sebagai manusia yang suka mewariskan sesuatu untuk orang lain !. “Jika dahulu, guru saya mendorong saya mencipta kejayaan, maka hari ini selayaknya saya mendorong murid saya mencatat kejayaan juga. Jika hari ini saya buat baik kepada anak orang lain, saya amat yakin, suatu hari nanti akan ada ‘anak orang’ buat baik kepada anak-anak saya”.

Kalaupun ini mungkin tidak benar, saya masih yakin ‘butir’ kebaikan yang saya lakukan akan mendapat balasan setimpal dari Yang Maha Esa ! Insya-Allah! Jangan penat membuat kebaikan, kerana hari esok tetap menjanjikan kegembiraan kepada sesiapa yang mahu mengambil peluang dan kesempatan.

Marilah kita mewariskan sesuatu untuk orang lain, .....yang sebenarnya untuk kita juga! Saya meminjam lirik lagu Anuar Zain, ……Lelaki ini yang selalu mencintaimu…selalu ….tanpa ragu, ……hanya dirimu yang bertakhta dalam sanubariku…. . I love my job!

No comments: