Tuesday, November 16, 2010

Siri Bicara Restu Ilmu......


Pada hari Jumaat yang baru lalu, saya berkesempatan berbual bicara dengan masyarakat pelajar, guru-guru dan para ibubapa di SM. Teknik Lahad Datu. Teman-teman meminta saya membicarakan tentang merestui ilmu dengan redha ibu-ayah dan guru-guru kepada anak-anak pelajar yang akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia ( SPM ) hujung bulan ini.

Di samping memberikan penekanan kepada kehendak program pada pagi itu, penegasan juga saya lontarkan kepada para peserta tentang keperluan kita memiliki perspektif yang baik dalam menanggapi sesuatu perkara, apatah lagi mendepani peperiksaan sepenting SPM 2010 ini. Demikian juga saya mengambil kesempatan untuk membuat penegasan tentang komitmen ibubapa dalam menjayakan anak-anak yang memerlukan pengorbanan yang bukan kecil saiznya. Tentu sahaja tidak terlepas daripada peringatan tentang bagaimana mendepani peperiksaan sebegini.....yang kelak akan menentukan 'rupa wajah' kita pada masa hadapan tidak terlepas daripada penegasan saya kepada anak-anak yang diraikan.

No comments: