Tuesday, November 16, 2010

Siri Bicara Restu Ilmu 2......

Kepada pelajar-pelajar SPM dan STPM saya melontarkan persoalan, "Mengapa menjayakan
diri itu suatu yang perlu dikotakan!". Kejayaan mendakap keputusan peperiksaan yang baik pada hari ini, memberi cabaran yang berbeza khususnya pada generasi 'facebook' pada hari ini!. Tentu sahaja perkembangan teknologi telah begitu mempermudahkan usaha dan inisiatif pelajar untuk berjaya dalam pelajaran.

Namun realiti yang berlaku, mempamerkan hasil yang sebaliknya. Bukti jelas kepada premis kenyataan ini adalah dimanifestasikan dalam peratusan keputusan peperiksaan yang kurang memberangsangkan, ditengah-tengah capaian teknologi yang semakin canggih.
Saya teringat pesanan sifu dalam satu seminar kepimpinan pendidikan beberapa minggu yang lalu, "Pendidikan tetap akan dan boleh berlaku walau yang tinggal hanya guru dan pelajar, tanpa bangunan dan pelbagai kemudahan lain". Dengan kata lain, peperiksaan ini sebenarnya masih boleh dijayakan walau tanpa kemudahan yang lengkap. Logikanya, pastilah kejayaan lebih mudah dan boleh dijayakan jika kita mempunyai kemudahan yang lengkap termasuklah teknologi!.
Perspektif inilah antara yang saya berikan penegasan kepada anak-anak pelajar khususnya di SMK. Tagasan, dalam Program Restu Ilmu yang berjaya dianjurkan pada pagi kelmarin. Sebagaimana kebiasaan, kehadiran ibubapa juga amat mengecewakan sungguhpun program ini bertujuan murni untuk membantu anak-anak mereka menghadapi peperiksaan pada hujung bulan ini. Namun, saya mengambil kesempatan juga untuk mengheret pelajar kepada 'memiliki' satu set perspektif menanggapi makna 'menjayakan diri sendiri'.
Bual bicara selama sejam saya tutup dengan cerita kapal karam, siapa yang patut diselamatkan dahulu...... untuk memberikan asas berfikir tentang keutamaan yang ada dihadapan mata pada ketika tempoh kritikal dan penting, seumpama peperiksaan SPM dan STPM hujung bulan. Semoga berjaya ....... saya doakan kepada anak-anak murid saya!

No comments: