Wednesday, October 6, 2010

Jalan Pasti.....

Pernahkah kita berhadapan dengan dilema ‘yakin pasti’ atau ‘ragu-ragu’ dengan apa yang dipilih ?. Sebagai manusia normal tentu sahaja kita tidak terlepas dari menghadapi situasi seumpama ini. Ada beberapa perkara, pada hemat saya, harus difikirkan apabila kita berhadapan dengan dilema sebegini. Antaranya darjah keperluan mencapai atau menggapai sesuatu sasaran, saiz risiko yang kemungkinan kita hadapi, tahap kerosakan dan pemulihan yang mesti disediakan dan pelbagai lagi perkara lain yang memungkinkan dilema seumpama itu bukanlah suatu yang menyeronokkan.

Namun, rasanya tiada manusia yang boleh menyisihkan dirinya dari mencapai sesuatu yang diimpikan. Waima manusia yang mengisi tingkat tahap sosial yang rendah sekalipun ( Sekurang-kurangnya begitulah pandangan dunia ) tentu mempunyai impian. Sebagaimana resmi periuk, makin besar periuk maka makin besarlah keraknya. Namun dihujung setiap impian tentu sahaja penuh dengan tanda tanya dan misteri.

Bagi orang miskin, antara impian itu agaknya dalam bentuk menyediakan makan minum keluarga dan anak-anaknya. Bagi orang kaya, mungkin untuk memaksimakan keuntungan syarikatnya atau seumpamanya. Tentu sahaja pada kedua-dua keadaan, darjah keperluan mencapai impian itu tinggi. Lantas, sungguhpun penuh dengan ketidak-pastian, impian itu cuba direalisasikan….walau berdepan risiko sekalipun. Dengan kata lain, sungguhpun segala-galanya belum pasti, kita nekad untuk sedia menempuhinya kerana keperluan untuk mencapai impian itu adalah pada tahap tinggi!.

Seringkali juga kita ‘skeptikal’ melihat risiko!. Pada kebanyakkan situasi, risiko sebenarnya adalah sesuatu yang boleh diurus dan dikendalikan dengan baik. Lantas, kebanyakkan kita melihat risiko seperti kita ‘melihat hantu’. Takut dan seram sendiri pada sesuatu yang tidak pasti. Malah semuanya juga adalah dipenuhi ilusi. Akibatnya kita lebih rela duduk mendiamkan diri, daripada meredah ‘risiko’ bertemu dengan ‘hantu’ yang wujud dalam versi hayalan dan gambaran ilusi kita sahaja.

Sedangkan saiz risiko mungkin boleh kita kurangkan sekiranya kita mengendalikan perancangan dan usaha menjayakan perancangan itu dengan baik. Cuma kita perlu akur bahawa saiz risiko itu mungkin perlu ‘diukur’, mungkin alasan yang paling hampir adalah untuk memastikan manfaat lebih besar daripada risiko….agaknyalah!.

Pada hemat saya, menjayakan setiap yang kita impikan adalah suatu yang perlu kita lakukan sungguhpun dengan beribu ketidakpastian!. Namun, kita harus realistik dengan risiko. Untuk lebih pasti dengan apa yang kita lakukan, kenalpasti tahap keperluan sasaran dan cirikan setiap risiko. Semakin kita teliti merencana laluan perancangan, logiknya semakin kecillah saiz risiko yang mungkin kita hadapi!. Lantas, mengapa harus gundah gulana!. Jika benar itu yang dituju…….yakin dan rentaslah perjalanan itu, walau berdepan pelbagai ketidakpastian!. Agaknya…..begitulah sepatutnya, sungguhpun mungkin hanya sesuai untuk saya!. Haa..haa…..

No comments: