Friday, May 1, 2009

Warna-warni Pesta Pantun































Kelmarin sekolah saya menjadi tuan rumah Pesta Pantun peringkat Daerah. Suatu yang pasti banyak pengalaman yang diperolehi sama ada dalam hal penganjuran dam pengelolaan Pesta Pantun itu sendiri atau juga dalam hal yang lebih spesifik, mencipta, menjual dan membeli pantun!. Bukan mudah sebenarnya mencipta pantun. Pemilihan rima tengah dan rima hujung mesti diambil kira. Pembayang pula mempunyai tema tertentu seperti unsur alam, unsur tradisional dan seumpamanya.
Idea spontan para pemantun sememangnya harus dipuji. Dalam entry saya sebelum ini, saya selitkan 3 rangkap pantun berkait. Agak lama juga saya menghasilkannya, itupun menurut guru Bahasa Melayu yang serumah dengan saya, pantun saya itu tidak layak mendapat markah penuh. Tabik spring! kepada anak-anak pelajar kerana berkemampuan menghasilkan pantun dalam masa 60 saat sahaja!.
Begitupun bangga kerana anak-anak murid saya muncul 'juara'. Tahniah kepada jurulatih dan para pengiring mereka. Tahniah juga kepada sekolah kerana berjaya menganjurkan Pesta Pantun 2009!. Jumpa lagi tahun depan.

No comments: