Sunday, May 3, 2009

Half Moon

Hari Sabtu, saya dan keluarga dikunjungi sanak saudara yang balik kampung dari Tawau dan Lahad Datu. Meriah!. Aktiviti diisi dengan program makan-makan.
Istimewa, makan jagung rebus sambil meminum air rebusan jagung memang menyelerakan. Apatah lagi makan sambil melihat gelagat anak-anak bertemu dengan sepupu mereka, hiruk pikuk rumah dibuatnya. Ada geng yang bermain ‘billionaire’, hadiah kakak Along sempena English Week minggu lepas.
Anak yang tua dengan gengnya pula membelek-belek buku di Bilik Belajar. Ada juga yang mengambil beg peralatan sukan saya, megambil reket badminton dan tenis, bermain dihalaman rumah.
Menjelang petang, saya membawa telescope ke tengah halaman dan mengajak anak-anak meneropong bulan separuh!. Apa lagi, masing-masingpun mahu mengambil giliran. Anak sulung mencadangkan giliran berdasarkan siapa yang lebih tua. Adik-adik pula minta didahulukan kerana mereka adik….yang juga mesti didahulukan!. Haa..haa….. pening kita.
Masing-masing menyatakan rasa keganjilan melihat permukaan bulan. Anak-anak saya membantu sepupu mereka menggunakan kamera untuk melihat bulan separuh itu. Apapun, nikmatilah bulan separuh yang kami cerap pada petang hari sabtu lalu.






No comments: