Thursday, February 12, 2009

Planet Zuhal !

Lebih kurang pada jam 7.45 malam semalam, saya sempat untuk bermain badminton dengan rakan-rakan sekelab. Sungguhpun badan terasa lemah dan kurang bermaya lantaran kurang tidur agaknya beberapa hari mutakhir ini. Begitupun semalam saya berpasangan dengan Saudara Jais berhadapan dengan Cikgu Rosley dan Cikgu Amir Rahman. Perlawanan cukup sengit, sehingga membawa ke mata deus, bagi kedua-dua set. Namun, sungguhpun tercungap-cungap, nafas bagai nak hilang, kami memenangi perlawanan itu. Ahhh.......cukup puas hati. Puas hati kerana mampu mengerah tenaga dalam kepayahan!. Bermain 2 set sebelumnya, tapi masih mampu mencatatkan kemenangan sungguhpun berhadapan dengan lawan yang terkenal sebagai 'kutu gelanggang'. Sehabis main, pihak lawan memberi amaran awal, misi menebus maruah dalam pertemuan akan datang, insya-Allah pada hari isnin nanti....!.

Sesampai di rumah, saya terus 'on' laptop untuk melawat laman falak-online, nak lihat apa 'event' yang ada di angkasa malam tadi. Sehabis sahaja mandi dan melakukan kerja-kerja yang patut, saya duduk menghadap komputer......rasa penat terasa tiada bila 'diberitahu' pada jam 11 malam tadi planet zuhal boleh dilihat 5 darjah ke kiri bulan. Saya terus sahaja mengangkat teleskop ke laman rumah dan mula mendongak ke langit untuk melihat kalau-kalau apa yang dimaklumkan benar berlaku....sekali lagi saya tak berjaya!. Biasan cahaya bulan menyebabkan sukar untuk melihat objek lain di angkasa. Lantas, mematikan niat untuk melihat zuhal, dan beralih untuk meneropong apa-apa sahaja yang ada di langit.

Saya mencari di laman web yang biasa dilawati, gambar zuhal dan menemuinya di laman langkawi observatory!. Ok la....sikit. Insya-Allah, eksplorasi angkasa ini semakin menarik. Ada beberapa lagi gambar bulan penuh yang terbaru saya ambil beberapa hari yang lalu. Memang cantik! Saya ingat nak 'edit' dahulu, barulah saya paparkan disini. Jumpa lagi!

2 comments:

Anonymous said...

" Usaha Tangga Kejayaan "

:BUAT KERJA

Anonymous said...

I always wait for your next post. I really like to read all of it, since the issues was very interesting. Sometimes, I felt motivated because It was so true..

Keep On Publishing..