Monday, February 9, 2009

Gerhana Bulan Penumbra!

Saya dan adik Karim kini sedang berada dilapangan untuk mencerap bulan penuh dan gerhana bulan penumbra yang dijangkakan berlaku pada jam 10.00 hingga 10.30 malam ini. Saya sendiripun tidak tahu bagaimana konsep gerhana bulan penumbra.


Tetap menurut Falak online.com, pada 9 Feb. nanti ( hari ini la tu ), Bulan akan melintasi bayang-bayang penumbra Bumi dan menghasilkan fenomena Gerhana Bulan Penumbra. Bayang-bayang Bumi mempunyai 2 bahagian, iaitu umbra (bahagian paling gelap) dan penumbra (bahagian kurang gelap dan berada di sekeliling umbra).

Walaupun ia gerhana penumbra, namun Bulan akan melalui agak hampir dengan kawasan umbra. Kita akan dapat lihat Bulan kelihatan sompek sedikit di satu satu sisinya. Bulan mula memasuki bayang-bayang penumbra pada jam 8:38:46 pm Waktu Malaysia. Kemuncak gerhana akan berlaku pada jam 10:38:15 PM Waktu Malaysia dan tamat pada jam 12:37:40 PM Waktu Malaysia.

Disebabkan kesan bayang-bayang penumbra hampir mustahil untuk dilihat dengan mata kasar, kita hanya dapat melihat kesannya apabila Bulan menghampiri kawasan umbra di antara jam 10:00 PM hingga 11:20 PM Waktu Malaysia. Perkiraan ini adalah ramalan sahaja.Ia juga bergantung kepada keadaan cuaca setempat.


Tetapi sehingga habis artikel ini ditulis, gerhana bulan penumbra tu tak nampak lagi...! Tengah malam agaknya kot! Memang hajat nak berjaga malam ini......... merakamkan fenomena yang mungkin hanya kali ini kita melihatnya!

1 comment:

Anonymous said...

“Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak pinak kamu itu adalah ujian kepada kamu.” (Surah al-Anfal, ayat 28)