Monday, February 16, 2009

Artikel Tanpa Nama !

Hari saya hari ini bermula dengan serba-serbi lancar!. Hati saya terasa girang dan penuh berbunga-bunga ceria apabila memikirkan perkara ini!. Tidur hanya sekitar jam 2.30 pagi tetapi bergegas bangun setelah dikejutkan sahabat saya, Saudara Jairy, seawal jam 3.55 pagi. Selesai berkemas sempat menjenguk sahabat di bilik sebelah……..untuk mengucap ‘selamat tinggal’ sungguhpun masih dalam ‘pelayaran’, saya dan ‘seteru rapat’ saya, saudara Yani bergegas menaiki pacuan empat roda yang dipandu saudara Jairy meluncur laju membelah keheningan subuh pergunungan kinabalu. Entah bila saya tertidur, tetapi sedar-sedar sudah berada diperkarangan Masjid Negeri, Kota Kinabalu. Jam ditangan saya menunjukkan jam 5.33 pagi. Sejurus berjemaah solat subuh, kami bersarapan di Restoran Rohayu, sebelum kemudiannya bergegas lega menuju ke Terminal 2, Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu.

Seketika berada di airport ini, saya bertemu dengan sahabat lama…Saudara Hermany. Saya tumpang gembira mendengar cerita kejayaan kawan-kawan!. Selepas check-in, saya ‘menghunus kamera’ untuk menangkap apa sahaja objek…..yang saya sendiripun tak tahu untuk apa!. Saya hanya fikir…..nanti saya carilah gunanya!. Dalam pesawat Airasia, saya duduk di tepi tingkap paling hadapan sekali!. Mata saya galak melihat gelagat pramugari dan pramugara Airasia bertugas, mengatur penumpang, memeriksa pintu, membuat pengumuman dan yang paling menarik perhatian saya, mengira bilangan kami……penumpang pesawat Airasia pagi ini. Sebenarnya, ini kali kedua saya menaiki pesawat Airasia dan kesempatan mendapat tempat duduk paling hadapan memberi peluang untuk saya melihat ‘kerja-kerja rutin’ krew kabin Airasia. Dengan pesawat Mas, tiada peluang melihat gelagat mereka kerana kita selalunya duduk di kelas ekonomi sahaja!.

Semasa saya menulis catatan ini, saya baru sahaja habis mengajar anak murid saya di kelas 1D. Saya katakan hari saya hari ini serba-serbi lancar……kerana segalanya kelihatan berjalan bagai yang direncanakan!. Siapa tahu…….semasa berkira-kira nak menaiki apa pulang ke Semporna, seorang lagi kawan, Saudara Ikram pula dalam perjalanan ke Semporna. Apa lagi……kami yang memang mengantuk dan hanya menanti untuk disorong bantal……terkinja-kinja menaiki Toyota Rav4nya untuk menamatkan perjalanan panjang bermula jam 4.00 pagi tadi ke Semporna. Saya zahirkan rasa gembira….kerana dalam kepayahan itu……segalanya kelihatan ‘sukses dan enggak ada problema’. Puas hati kerana bukan sahaja berjaya melangsaikan tugasan saya semalam, malah tugasan hari inipun nampaknya juga mengikut skrip!. Insya-Allah sekembali dari sekolah jam 5.30 nanti, melepaskan kerinduan pada anak-anak, Nur Anis Aishah, Nur Anis Sofiah, Nur Anis Ilyana dan sicomel Nur Anis Azzyati….dan ummi mereka, dan merancang untuk menyahut cabaran kawan yang ingin menebus kekalahan mereka di gelanggang badminton minggu lalu…he..he…!.

Saya memberi tahu rakan-rakan bloggers, catatan saya tentang kursus yang kami hadiri bermula jumaat lalu kebiasaanya akan dimasukkan hari ini. Saya menyatakan demikian kerana bimbang coretan itu akan hilang bersama kesibukan yang tak pernah sudah!. Tetapi saya memilih untuk melakukan sedikit keluar-biasaan lewat artikel ini……..kerana bagi saya, apa yang berlaku pada hari saya hari ini….memang sedikit luar biasa!. Hanya Allah yang tahu…..hikmah disebalik segalanya!. Saya sendiri tidak tahu apa nama situasi ini. Saya memilih untuk menamakan artikel ini ‘Tanpa Nama!’ kerana saya sendiripun tidak tahu untuk menamakannya!. …….Saya hanya meneguhkan keyakinan, buat sahajalah……dengan niat betul dan ikhlas apa yang ingin kita buat……yang lain itu akan datang kemudiannya……tanpa kita sedari, dan mungkin dalam bentuk…….’tanpa nama’ seperti ini. Terasa benar nikmat hadirnya 'kawan-kawan'.........menyebabkan saya seperti menghitung diri, aku inikah kawan yang baik?, yang bersama dikala senyum dan menitiskan air mata. Nikmat puas hatinya….hanya Allah s.w.t. yang tahu! Insya-Allah, malam nanti, sekembali dari bermain badminton, saya akan cuba mengagahkan diri menukilkan catatan bersama peserta kumpulan 8!. Jumpa lagi....!

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Maaf bang. Penat sangat hari tu. Tak sedar masa abg dan abng Yani berangkat balik ke Semporna. Jumla lagi lain kali.

Hasdi@ Pakboi.
pakboi.blogspot.com