Tuesday, November 8, 2011

Penat yang memenatkan!

Beberapa ketika yang lalu, berkesempatan untuk berkongsi sudut pandang dengan anak-anak pelajar Tingkatan 6 yang bakal menduduki peperiksaan STPM hujung bulan ini. Kesempatan berdiskusi dengan mereka sesuatu yang sukar untuk dilepaskan. Namun, beban tugasan yang dipikulkan amat mencabar. Mana tidaknya dengan tajuk 'Martabat dan Halatuju insan'!. Wow!.

Namun saya gagahkan diri 'mengupas' dari sudut pandang dan kecetekan ilmu saya. Sekurang-kurangnya berkongsi perspektif menanggapi sesuatu!, fikir saya demikian. Selemah-lemahnya memiliki kefahaman 'penat' dari sudut positif dan membina. Penat adalah sebahagian rutin manusia, yang kadangkala ada pasang surutnya. Saya menganjurkan anak-anak pelajar ini 'mengubah' tanggapan terhadap medan makna 'penat'. Apa yang jelas, penat itu sama statusnya seperti tidur, mandi, berjalan dan sebagainya dalam senarai rutin manusia.

Lantas, mengapa harus merungut dengan rasa penat. Malah lantaran rasa penat, kita cenderung mengorbankan perkara lain untuk memulihkan diri dari kepenatan itu. Jelasnya, rasa penat itu sewajarnya menjadikan kita lebih bertenaga dan bukan sebaliknya!. Dengan bahasa mudah, semakinlah kita berasa sukar menghadapi peperiksaan, semakin bertenagalah kita menghadapinya!, mengatasinya!. Demikian mesej dilontarkan!. Doanya bersambut dan difahami!





Posted using BlogPress from my iPad

Location:Jalan Tagasan, Semporna

No comments: