Friday, May 16, 2008

Selamat Hari Guru !

16 Mei setiap tahun adalah tarikh keramat bagi warga guru. Sudah menjadi lumrah manusia yang hanya tahu menghargai sesuatu setelah ketiadaan sesuatu itu. Sebagai warga pendidik, marilah kita bersama-sama menilai kembali peranan dan fungsi yang kita dukung selama ini.

Seorang kawan, Cikgu Chin Hector, menghantar sms kepada saya, "Good teacher explains, Better teacher demonstrates, Best teacher motivates and Great teacher inspires...for a Great teacher "Happy Teachers Day". Terima kasih smsnya, tetapi bersama sms ini juga mengundang sama pertangungjawaban yang bukan kepalang kepada kita untuk bersama memastikan kejayaan hasrat pendidikan.

"Anak-anak yang dilahirkan hari ini adalah lahir untuk hidup dalam zaman yang sama sekali berbeza dengan zaman kita". Sejauh mana kita telah berusaha dan menyumbang kepada persediaan generasi baru untuk menghadapi hari esok mereka. Kepada para guru, inilah antara tugas yang menanti kita.

Selamat Hari Guru kepada semua bekas guruku dimana sahaja mereka berada. Jasamu hanya Allah s.w.t. sahaja yang mampu membalasnya.

Selamat Hari Guru!

No comments: