Friday, May 16, 2008

Salam Siber !

"Jika anda benar-benar pasti bahawa diri anda benar, anda tidak perlu bimbang atau risau apa dunia fikir tentang anda", demikian petikan kata-kata Napolean Hill. Sekurang-kurangnya pada diri saya, memanfaatkan laman blog seperti ini cukup mengujakan.

Mengapa blog ini dihasilkan bukan lagi menjadi pokok persoalan pada saya. Apa yang pasti usaha ini didorong oleh semangat ingin tahu yang tinggi, minat dan kecenderungan terhadap penguasaan dunia ICT dan laman maya menjadi jantung utama yang mendorong saya terkinja-kinja menghasilkan laman blog yang tidak sepertinya ini. Jauh disudut hati kecil saya, blog ini nantinya berupaya menjadi laman 'bertelinga' yang akan sentiasa mendengar leteran, rintahan malah luahan hati dan sanubari saya. Atau mungkin juga laman blog ini boleh menjadi 'halaman' untuk saya 'bermain' mengenang kembali masa kanak-kanak saya dahulu, guna mewariskan pengalaman 'zaman dhaif' itu untuk menjadi tatapan kepada anak-anak dan generasi muda.

Atau .......entah apa lagi! Blog ini boleh menjadi segalanya. Memilih untuk sekadar melihat, tidak menjanjikan apa-apa......, memilih untuk mempelajarinya.....mungkin menjanjikan sesuatu, atau memilih untuk mahir dan mempelajarinya.......sudah tentu menjadikan kita manusia yang mungkin 'berilmu' ......atau memilih untuk mengguna dan memanfaatkannya ......menjadikan kita manusia yang 'lebih baik daripada semalam' !........ Sekurang-kurangnya pada tahap ini, kita menggunakan semaksima mungkin kecanggihan teknologi untuk berdiskusi lewat di alam maya, disamping kita mencarilah 'mutiara' yang mungkin tersembunyi dibalik hamparan-hamparan siber ini.

No comments: