Monday, November 16, 2009

Cara mahu melihat juraian meteor?


Ketika menghadiri Konvensyen Falak Pahang 2009 di Pusat Bandar Jengka tempoh hari, beberapa pelajar dan peserta telah bertanya berkenaan cara-cara untuk melihat atau mencerap juraian meteor Leonids yang bakal berlaku pada awal pagi 18 Nov nanti.
Kaedahnya sama dengan apa yang telah saya beritahu sebelum ini, namun saya cuba permudahkannya dalam bentuk soal/jawab di bawah:
Soalan: Perlu guna teropong ke untuk lihat meteor?
Jawapan: Tidak perlu kerana meteor ini muncul dalam keadaan yang tiba-tiba. Kita tidak akan dapat mengagak di kawasan mana ia akan muncul. Dan bila ia muncul, pergerakannya sungguh pantas sehinggakan mustahil untuk dikejar menggunakan teleskop, hatta teleskop manual seperti dobsonian.
Soalan: Bagaimana rupa bentuk meteor itu nanti?
Jawapan: Ia akan kelihatan seperti satu garisan cahaya yang muncul tiba-tiba dan bergerak di dalam satu garisan yang lurus. Jika ia terang, ia akan meninggalkan 'kesan' atau 'bekas' disepanjang laluannya buat beberapa saat. Ada juga meteor yang digelar sebagai fireball, yang mana ia lebih besar dan terang dan bergerak perlahan sedikit berbanding meteor yang biasa.

( Untuk lebih lanjut , layari Falak Online )

Source : Falak Online.

No comments: