Thursday, April 29, 2010

Googol....




Tahukah anda nama ‘Google’ berasal dari kesilapan mengeja ‘Googol’ yang merujuk kepada angka 10100 ( angka 1 diikuti setaus angka sifar ). Google ini merupakan satu projek penyelidikan ole Larry Page dan Sergey Brin, yang merupakan penuntut kedoktoran ( Phd ) di University Stanford.

Misi asal mereka adalah untuk menghasilkan maklumat dan carian yang boleh digunakan secara universal. Google yang pada asalnya dikenali sebagai Back-Rub mula didaftarkan sebagai domain Google.com pada 15 September 1997. Monopoli carian google pada

masa kini seolah membawa fenomena baru kepada dunia internet. Tidak heranlah ,persaingan mutakhir ini adalah antara yang menarik untuk diperhatikan!. Sejauh mana google berjaya memecah tradisi monopoli Microsoft dan Apple.....hanya masa yang akan menentukannya!.

Saya perkatakan Google kerana membaca artikel pendek dalam majalah 'estidotmy' keluaran bulan April ini, yang dikeluarkan kelmarin sebagai sisipan dalam salah satu akhbar perdana. Menarik juga untuk diketahui!. Jom cari maklumatnya.

No comments: