Wednesday, March 3, 2010

Punca.......

Menghisab kembali tempoh perkhidmatan saya sebagai seorang guru, agaknya banyak suka duka yang pernah saya tempuhi. Bukanlah berniat untuk membicarakannnya disini.... tetapi kelihatan perlu untuk saya menilai kembali apa yang telah saya lakukan dalam tempoh itu. Memang tidak sedar pergerakan masa. Minggu lepas semasa melawat anak, saya memeluk erat dan lama anak sulung saya yang baru 2 bulan lebih memasuki alam persekolahan sekolah menengah. Ahhh.......terasa benar ketiadaan kakak Anis di rumah. Tapi tak apalah......
Dalam proses menghisab diri ini, saya teringat bekas pelajar saya yang kebetulan terserempak semasa 'lepak' di sebuah restoran di Sinsuran, Kota Kinabalu. Pelajar saya ini adalah antara generasi awal yang saya ajar di awal profesion saya ini. Tidak dinafikan semangat pada masa itu sememangnya cukup tinggi. Kem Bina Semangat yang pernah kami anjurkan pada masa itu adalah antara catatan dan ingatan yang tidak pernah padam daripada memori bekas pelajar saya ini, dia kata dan bukan saya!. Kini bekas pelajar saya itu telahpun bekerja di salah sebuah Jabatan Kerajaan di Kota Kinabalu, dan tak sudah-sudah menzahirkan rasa terima kasihnya atas apa yang telah beliau perolehi daripada kami, bekas guru-gurunya.
Pernah juga suatu ketika, saya merasa amat kesal apabila mengenangkan nasib seorang bekas pelajar saya yang terpaksa berhenti sekolah kerana masalah kewangan, keluarga dan tempat tinggal. Saya kesal kerana pelajar berkenaan pernah memohon untuk menumpang dan tinggal dengan saya, tetapi kerana sebab peribadi saya terpaksa menolak permohonannya. Secara kebetulannya, memang telah ada 3 orang pelajar yang tinggal dengan saya, yang pada masa itu. Mungkin......!, jika pelajar ini saya terima untuk tinggal, agaknya nasib berbeza pada hari ini. Agaknya.....apalah yang dia akan kata tentang saya. Ahhhh......bagaimana saya harus menebus semua ralat dan kesilapan lalu. Tak mungkin berulang lagi!. Kini, azam saya untuk menyusun kembali perspektif saya melihat pelajar, profesion dan dunia pembinan modal insan ini. Sekurang-kurang ada inisiatif untuk mengubah sejarah lampau dan mereka satu model baru yang menjadi kerangka utama 'menghadapi' semua ini.
Demikianlah kisahnya jika kita menjadi sumber atau punca 'pengalaman' yang baik atau yang tidak baik, yang telah diperolehi. Perjalanan hari-hari mendatang, ingin saya lalui dengan menjadikan diri saya, sumber atau punca 'pengalaman' yang baik......bukan untuk pelajar sahaja, tetapi juga untuk sesiapa yang berurusan dengan saya. Agaknya....demikianlah jika terkesan 'punca' kepada apa sahaja perkara, tak taulah...... Kepada-Nya sahajalah aku berserah!

No comments: