Friday, October 16, 2009

Bulan, Zuhrah & Zuhal !

Kesesakan lalu lintas pagi esok. Saya tidak maksudkan berkenaan kereta tetapi mengenai keadaan langit di ufuk timur pada awal pagi esok dan lusa.
Bulan sabit tua semakin hari semakin mengecil, menandakan penghujung bulan Syawal tahun ini. Namun, ia tidak akan menutup tirainya tanpa sebarang gimik. Yang pasti beberapa siri himpunan planet menarik akan berlaku.
Bermula selepas Subuh esok (16 Okt), seeloknya sekitar 6.30 pagi, Bulan akan berada di kedudukan atas kanan daripada planet Zuhrah dan ZUhal. Ia akan dipisahkan sejauh 8 darjah.
Zuhrah dan Zuhal pula membentuk pasangan objek yang berada agak rendah di ufuk, dengan Zuhrah terus mendominasi daripada segi kecerahannya yang berlipat kali ganda lebih terang dari Zuhal, yang berada di kedudukan lebih atas.
Pada awal pagi Sabtu (17 Okt), Bulan semakin rendah dan kali ini ia sudah beranjak ke kedudukan kanan bawah dari pasangan planet Zuhrah-Zuhal. Utarid kebetulan berada berhampiran ke arah kiri bawah dari Bulan dan bersinar pada magnitud -1. Namun kedudukannnya yang amat rendah dengan ufuk, di samping langit yang semakin cerah, mungkin menyukarkan kita melihatnya.

No comments: