Sunday, December 2, 2012

Diluar kebiasaan !

Keluar dari kebiasaan!. Mungkin kebanyakan kita merasakan ayat itu tidak terlalu asing.Benar jika kita melihatnya atas makna ayat semata-mata. Namun jika kita memindahkan makna ayat ini kepada perlakuan dan tindakan, rasanya....ramai kalangan kita akan berfikir lebih dari sekali.


Obligasi dari makna perkataan ini meliputi daerah yang cukup luas.
Dapatkah kita bayangkan betapa sukar seseorang mengubah rutin dan kebiasaan dalam kehidupannya? Secara mudah, rutin sebagai seorang guru, menyediakan rancangan pengajaran, mencari bahan, mengajar, menganalisis pencapaian pelajar, merangka pelan pemulihan, penggayaan atau penyelesaian konkrit terhadap masalah pelajar dan seumpamanya. Semua itu rutin dan kebiasaan seorang guru.
Namun timbul persoalan, adakah perkara tersebut sudah memadai untuk tugasan sebagai seorang guru?. Jika jawapan kita adalah ya, maka sebenarnya guru berkenaan bukanlah seorang guru yang berfikir di luar kotak. Guru yang berfikir diluar kotak adalah guru yang kaya penyelesaian dan inisiatif untuk membantu anak-anak muridnya melakar kejayaan. Mungkinkah begitu, ianya perlu kupasan yang lebih mendalam.....

Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Jalan 4/118C,Petaling,Malaysia

No comments: