Thursday, April 28, 2011

Pesta Planetari.....


Saya teruja melihat paparan iklan dalam entri terbaru Falak Online. Jangan panik, ianya cuma hebahan 'pesta planetari' yang akan berlaku sepanjang bulan Mei akan datang. Antaranya, saya petik.....

Tapi iklan atau tidak, ia merupakan 'amaran' awal kepada fenomena menarik yang bakal berlaku sepanjang bulan Mei 2011 ini nanti. Ia saya ulangi,SEPANJANG bulan Mei, bukan satu dua hari sahaja!

Kali ini, kita akan disajikan dengan himpunan planet-planet utama (kecuali Zuhal) di dalam kawasan langit yang sama pada awal pagi sepanjang bulan Mei ini. Himpunan planetari kali ini akan melibatkan planet Zuhrah, Utarid, Musytari dan Marikh. Dalam pada itu, Bulan pun akan turut sertai bersama-sama geng planet ini.

Kebetulan juga, sekarang ini saya sedang berdiskusi dengan anak murid dalam bab Pergerakan Bumi dalam Sistem Suria, Geografi Tingkatan 1. Bertambah seronok rasanya berbicara tentang planetari dengan radas yang akan muncul dipermukaan langit timur menjelang mei ini nanti. Untuk maklumat lanjut, sila kunjungi Falak Online disini. Kredit untuk En. Shah & FO atas maklumat ini. Jom...meriahkan Pesta ini!

No comments: