Tuesday, March 8, 2011

Planet Zuhal & Pocket Universe....




Pada ketika ini, semalam saya berkesempatan menguji salah satu perisian yang terdapat dalam iPad saya, Pocket Universe, perisian yang berkaitan dengan hobi astronomi. Ciri 'realtime' yang terdapat dalam Pocket Universe ini rasanya menjadikan ia sebuah perisian yang sangat relevan, terutama astronomer Amatur seperti saya.

Semalam, tanpa berlengah, saya menguji ketepatan informasi yang ditawarkan Pocket Universe, dan ternyata.....ia adalah perisian yang sangat berbaloi menggunakannya. Sungguhpun dari sudut grafik gambarnya kelihatan agak 'kurang', namun tawaran navigasi yang mesra pengguna kelihatan sukar untuk dinafikan. Apatah lagi perisian ini dipadankan dengan kehebatan iPad yang 'sukar untuk dilepaskan'!.

Namun pengalaman melihat dengan mata kepala sendiri, planet Zuhal sukar untuk digambarkan. Saya berkongsi keterujaan ini dengan anak-anak dan ahli keluarga lainnya. Petang semalam cukup ceria dengan hiruk pikuk anak-anak kecil yang tumpang sekaki, sungguhpun mereka masih terlalu kecil untuk menikmati planet Zuhal, telescope, iPad dan Pocket Universe. Saya yakin suatu hari nanti, mereka juga akan teruja untuk mengetahuinya. Harapnya begitu..........
- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Jalan Tagasan,Semporna,Malaysia

No comments: